2008-01-09

Min sista droppe mjölk?



?







Jag dricker inte mjölk, helt enkelt för att jag inte tycker om det. Jag använder oftast soja- eller havre"grädde" i matlagning. Jag steker viss mat i smör, men det mesta i rapsolja. Den enda mjölkprodukt jag egentligen äter regelbundet är ost. På knäckebröd, till pastan, på pajen eller gratängen.

Nu har ostpriset gått upp, och det känns som om smärtgränsen är nådd. Så nu får jag hitta på alternativ till osten.

På smörgåsen kan jag istället ha:

¤ Tartex, som finns i så många variationer. Helt vegetabiliskt. Dock ganska dyrt det också.'
¤ Böcklingpastej, som är min nya favorit. Nyttigt med fisk, men ganska salt.
¤ Makrill i tomasås, nyttigt på alla sätt. Men ganska dyrt.
¤ Olika hemmalagade bönpastejer

Har ni några andra tips?

Dessutom tror jag att det finns en hälsopoäng med att dra ner på mjölkkonsumtionen.
Komjölk är en vanlig orsak till livsmedelsallergi hos barn och är ansvarig för en mängd symptom - t.ex. eksem, astma, diarré, kräkningar och bristande näringsupptag. Allergent heter beta-laktoglobulin som är ett protein som utgör delar av mjölkvassla. Mjölkallergi är inte samma sak som laktosintolerans, som ofta ligger bakom "oförklarade" magsmärtor hos barn. [Källa; Maten som stärker ditt immunförsvar].

Så vi får väl se vad som händer, om jag märker av någon skillnad. Nu ska jag sätta mig ner med denna fantastiska bok.

5 kommentarer:

Jenny sa...

Ah okej, jag vägde 83 i januari förra året, har gått sakta men säkert neråt, villket var meningen. Nu däremot har jag bestämt att jag ska gå ner 10 kg på 15 vekor, villket jag vet inte äör omöjligt. jag är 170 lång, men endå inte stor för det trots mina 70 pannor :) hoppas allt går bra för dig. kram J

K sa...

Jag hoppas att du har prövat Järna-mjölken innan du slutar helt med mjölk. Den är så god, så god. Den kan man dricka som en delikatess någon gång ibland.

Anonym sa...

Hummous, aubergineröra eller avocado med örtkryddor.

Anonym sa...

Jordnötsmör! Jättegott på knäckebröd! Det finns utan socker också om du vill äta nyttigt, men det är inte så gott. Men köp det på invandrarhyllan istället för det amerikanska, det är mycket mindre socker i det men det smakar bra ändå.

Anonym sa...

Avocado (med lite citron på) och finhackad rödlök! :) Eller riven morot och keso! :)