2007-11-23

Borsjtj och hembakat bröd

Natten (!) mot i förrgår ställde jag mig och bakade bröd. Inte så mycket för att vi var utan bröd, vilket vi i och för sig var, utan mest för att jästen närmat sig "bäst-före".


Jag skrev inte ner något recept, men jag ska försöka komma ihåg hur jag gjorde så här i efterhand. Jag gjorde en gröt på 2 dl vatten och 1 dl vardera av rågkross och fiberhavregryn. Lät den svalna medans jag blandade jästen med degspadet (5 dl vatten och en rågad tesked honung för jäsningen.). Sen blandade jag i en ordentlig näve krossat linfrö och lite mjöl (vetemjöl, rågsikt och dinkelmjöl) tills det blev en väldigt lös deg. Då blandade jag i gröten, två skedar åt gången ungefär. Sen i med mer mjöl (fråga mig inte hur mycket eller vilken sort, jag tog det jag hade) tills det blev en smidig deg. Knådade ihop den och lät den jäsa 20 minuter. Knådade ihop den igen och lät den jäsa ytterligare 20 minuter. Sen gjorde jag frallor av den och lät de jäsa på plåten ungefär 10 minuter innan jag slängde in dem i ugnen.


Nu till rödbetssoppan.

7 st rödbetor
2 st gul lökar
250 g vitkål
2 st lagerblad
3 st grönsaksbuljongtärningar
olja till stekning
2 st morötter
1 kruka persilja
salt och peppar
1,5 l vatten
1 msk vinäger (vilket jag HELT glömde..)




1. Lägg undan en rödbeta till sista momentet av receptet. Skala och skär övriga grönsaker inklusive vitkålen i grova strimlor, gärna med hjälp av matberedare.

2. Fräs alla grönsaker i lite olja i en rymlig gryta tills de får färg.

3. Tillsätt vatten, buljong och kryddor och låt koka upp.

5. Låt soppan koka i minst 30-40 minuter. Skala och riv den sista rödbetan och tillsätt den mot slutet, för en mer intensiv röd färg. Smaka av med vinäger, salt och peppar.

Klicka på gräddfil och strö över persilja och severa med hembakat bröd.


Klassiska ryska tillbehör är smetana och piroger (jag återkommer med recept på karelska piroger). Smetana är syrad grädde, vilket kan vara lite svårt att få tag på i Sverige. Ett alternativ kan vara att låta kefir rinna av några timmar i kaffefilter.

Inga kommentarer: