2007-12-19

Vologda & Moskva - maten

Torsdag till måndag har jag varit i Ryssland. Vologda via Moskva. Jag gillar rysk mat, det finns ändå hyfsat mycket jag kan äta (jag är inte brydd om det är köttbuljong i soppan, om jag kan kryssa mellan köttbitarna). Nu var jag ju inte där för maten, men just på den här bloggen är käket det centrala. Det blev tyvärr bara en bild, det kändes lite konstigt att dra fram kameran på restaurangen hur som helts.
Rött är det jag inte åt, men som ändå måste få stå med. Orange är det jag försökte få i mig men inte riktigt lyckades..

Torsdag

Middag: Stekt potatis, lax, surkål, persilja.
[Mycket gott, men svindyrt]


Fredag

Frukost: Yoghurt, bröd med ost el. sylt, mannagrynsgröt, kalla makaroner med stekt kyckling. Bakelse, te/kaffe. [Helt OK, men lite väl mycket och matiga rätter, även om jag gillar en ordentlig frukost.]

Lunch: Krabbsallad, pelmeni med vitkål och svamp, majonäs
[Mycket gott. Så ryskt det blir nästan]

Middag: Krabbsallad, aubergine- och morotssallad m. lök, vitlök och vinägrette, pirog med vitkål. Öl.
[Mat vi köpte med oss på tågresen till Vologda]


Lördag

Frukost: Stekt potatis m. vitlök, vita bönor i sås,
ugnsomelett, ägg- och majonäsgratinerad torsk, fruktsallader, bakelser...
[Helt fantastisk frukostbuffé!]

Mellanmål: Smörgås med rimmad el. gravad vit fisk, bakelse och te

Lunch: Kål- och morotssallad, kycklingsoppa, fläskkött bakat i ugn med ägg, bacon, tomat och ost, curryris.

Middag: Kycklingsallad m. majonäs, lax och stekt potatis, frukt- och bärpaj.


Söndag

Frukost: Samma fantastiska frukostbuffé som lördagen

Lunch: Borsjtj m. rökt korv, stekt potatis, vit fisk bakad i ugn med majonäs, lök, svamp, ägg och ost.

Middag: Fisk stekt i ägg (?), ris och grönsaker.


Måndag

Frukost/lunch: 1 vitkålspirog och krabbsallad

Middag: Stekt forell, potatis, kokta grönsaker
[På flygplatsen. Bland det vidrigaste och dyraste jag ätit!
Mosig, stekt potatis, unken fisk och sönderkokta grönsaker.
Urk och blä. Ät innan flygplatsen, hett tips!]


Krabbsallad och vitkålspirog

1 kommentar:

mardin sa...

Vill tipsa om www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!


Varför inte lägga upp dina recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin