2007-12-27

Julen

Julafton spenderades hos mina föräldrar i Sikfors. Inget särskilt, förutom att hela familjen samlas (om inte exakt samtidigt, så i alla fall på samma ställe), äter god mat och byter nått paket.

Det var lite skiftgång under hela dagen, kan man säga. Mamma jobbade tills på kvällen, syrran kom förbi med sin familj kring lunchtid, innan hon skulle på jobbet. Jag och Joel kom tidigt på förmiddagen och jag fixade med lite mat, mamma hade redan förberett det mesta och pappa hade gjort salla'ten - den berömda sillsalladen. [Recept läggs till inom kort]. Jag hann inte med allt jag hade tänkt laga, men det var nog lika bra. Det fanns mer än tillräckligt med mat..
Tyvärr dåligt med bilder på maten, men jag kompenserar med bilder på familj och djur ;)

* Skinka
* Kallrökt lax
* Romsås
* Ägghalvor
* Sillsallad
* Janssons frestelse
* Quornbullar
* Prinskorv
* Köttbullar
* Grönkålspesto
* Persisk kidneybönsallad
* Grönsakspaté med Tartex
* Paj med röda linser, rödlök och spenat
* Blandade bönor i chili- och persiljamarinad

Grönkålspesto
Jag gjorde peston med rostade solrosfrön istället för valnötter som det skulle ha varit, min sambo är nötallergiker. Bytte även ut parmesanen mot västerbottensost. Pesto på svenska, kan man väl säga.
Resterna av peston blandade jag med stekt aubergine och lök, soltorkade tomater och oliver och serverade till fullkorsspagetti. Mums!

2 dl sköljd och strimlad grönkål
1 dl rostade solrosfrön
1 vitlöksklyfta
1 dl riven västerbottensost
1 dl olivolja

Mixa med stavmixer till en lagom slät pesto. Smaka av med salt, peppar och eventuellt lite mer olivolja.


Persisk kidneybönsallad

2 dl kidneybönor, kokta
3 st kokta potatisar, tärnade
450 g vitkål, strimlad
3 st kokta ägg, finhackade
2 st saltgurkor, finhackade
1,5 dl majonnäs
1,5 dl matlagningsyoghurt
2 msk pressad lime
2 krm salt
1 krm peppar

Blanda allt och låt gärna stå och dra ett tag innan servering.


Grönsakspaté med Tartex (från NewbieCooking)

2 morötter
2 stora potatisar
1 dl vita bönor
1 vitlöksklyfta
1,5 dl turkisk yoghurt
2 dl hirsflingor
2 tsk buljong
125 g tartex org/vitlört/oliv
5 msk permasanost
225 g broccoli

Koka morötterna och potatisarna. Mosa tillsammans med bönorna i en matberedare. Tillsätt vitlök, yoghurt, hirsflingor, vatten, salt, Tartex och parmesanost. Blanda allt väl. Fördela hälften av blandningen i en 2 l avlång brödform. Hacka broccolin. Blanda ned potatismjöl om djupfryst broccoli används. Lägg broccolin på blandningen. Täck sedan med resten av smeten och grädda i 175° ca 1,5 tim. Låt patén vila 0,5 tim. innan den stjälps upp. Servera patén varm eller kall.

[Jag glömde hirsflingorna och tillsatte dem senare, när patén varit inne i ugnen ett tag. Kanske därför den blev så kompakt.. Eller för att receptet inte innehöll ägg.]


Lite bilder


Systersonen Linus är lite av en tungviktare
Här med giraff-skallran från mig & Joel


Hemmet är fullt av djur.. Här är en bråkdel.


Rester av julmaten. Quornbullar, grönsakspaté, marinerade bönor

och kidneybönsallad.

Inga kommentarer: