2007-12-23

Paj med röda linser, rödlök och spenat

Pajdeg:

2 dl rågsikt
2 dl siktat dinkelmjöl
100 g smör
1 ägg
2 msk kallt vatten

Blanda mjöl och smör i en matberedare till en smulig deg. Vispa ihop ägg och vatten i en skål och tillsätt det till degen lite åt gången, med matberedaren på.
Tryck ut degen (eller kavla om du hellre vill det) och lägg i en pajform. Låt vila i kylen ca 30 minuter.

Nagga sedan skalet och förgrädda tills det ser torrt och fint ur.


Pajfyllning:

Röda linser
Spenat
Rödlök
Squash/zucchini
Vitlök
Lite riven ost
Chilipeppar
Mineralsalt Spicy
Svartpeppar
2 ägg
~ 0,5 dl grädde

Skiva lite squash och lägg på en tallrik. Salta riktigt. Låt stå så, det drar ut den lite bittra smaken.
Koka linserna och tina spenaten. Stek rödlöken lätt. Pressa ut överflödigt vatten från spenaten och släng ner det och finhackad vitlök (jag tog 3 klyftor, ska det va' så ska det) i stekpannan. Tillsätt linserna och krydda med mineralsalt och svartpeppar.

Lägg allt från stekpannan i pajskalet. Skölj av scuashen och torka av. Skär den i halvmånar och lägg ovanpå. Gör en äggstanning som du saltar och pepprar. Häll det över pajen. Strö över lite finhackad chili och riven ost.
In i ugnen tills den fått fin färg och äggstanningen stelnat.


3 kommentarer:

Emma sa...

Ännu en paj jag måste testa! Jag har sett så många pajer på matbloggarna de senaste dagarna som verkar intressanta och jag vill sätt igång och laga dem på en gång. GIllade inte paj när jag var lite men nu har jag kommit fram till att det jag egentligen inte gillade var pajdegen, så jag gillar verkligen den här versionen som inte är en "tung" vetemjölsdeg.

God Jul!

Emma sa...

Åh, tack för det receptet! Använde du kräftor i lag? Jag är annars inte så förtjust i det för jag tycker det smakar för mycket lag, men det kanske blir bättre när man sköljer dem?

Anonym sa...

Brukar du salta på squash/zucchini och auberginer? Jag har läst på sina ställen att man ska det och på sina ställen att det inte behövs med moderna grönsaker, och nu låter jag bli av bekvämlighetsskäl men vet varken ut eller in.