2007-09-14

Vad kan man göra för gott med honung?



Jag fick 0,5 liter honung idag av min snälla kollega. Vanligtvis använder jag bara honung när jag bakar bröd, ställer för socker eller sirap, och då bara ~1 msk. Men nu när jag har fått fin honung (och mycket av den!) vill jag göra något roligare med den. Det blir svårt att t.ex. lyxa till teet med det, när jag ändå aldrig sötar mitt te. Nu ska jag i alla fall prova baka en äppelkaka med honung istället för socker. Återkommer om det blir bra..

Jag behöver lite tips och inspiration! Har någon ett bra recept på honungskakor? Desserter? Eller hur man använder det i mat för att det ska komma till sin rätt.



Uppdatering: Äppelkaka med honung blev SUPERGOTT


Jag smälte smör och blandade i (fiber-)havregryn och några teskedar honung. Det bredde jag över skalade, urkärnade och klyftade Katja-äppelen. 200 grader tills det fick fin färg. Serverades med vaniljvisp (till Joels förtjusning..). Kanel och lite kardemumma satte jag på efteråt, för att först kunna känna smaken av honungen ordentligt.





1 kommentar:

Anonym sa...

Honung kan man använda i matlagning. (NÄr jag skrivit det där var det som om någon raderat min hårddisk....) Kommer inte på något just nu - är det inte lustigt? Får återkomma när jag hittat hårddisken....
Trevlig sida i alla fall